søndag 15. juli 2012

OPPSKRIFTEN på selvpatent HAGEBENKER av PALLER.




Heisann og god søndag folkens:)


Har fått flere forespørsler ifra dere lesere ang. fremgangsmåten som er brukt for å lage disse selvpatente  pallebenkene "pallefamilien"
Så her  kommer det da en oppdatering på de turkismalte.

Da ble det jo også en grunn til å stæsje litt ekstra og gi det hele en aldri så liten fornying.




I  tidligere innlegget HER  er det beskrivelse på den hvite benken og bordet. Kan da tydelig se forskjellen på disse to benkene.

Valgte å lage to forskjellige utgaver på benkene.
Malte den ene turkis og den andre hvit begge er da laget med ulike sidefelt.



                                 Her benken sett ifra siden.


For å holde ryggen på plass er det her brukt materialer av ei gammel furuseng  Hobbyplank gjør også samme nytten.

Disse materialene er så laget etter mål på benken.
Deretter ble plankene saget til og tilpasset for å holde på plass ryggen.

Om det evnt. ønskes skrå på ryggen må dette huskes på før materialene måles, sages til.

Veldig praktisk og en del finere å se til med denne lette skråen på ryggen.





                               Benken sett ifra baksiden  


Slettes ikke værst å se til ifra baksiden heller disse benkene .:)

Da med tanke på om de evnt. skal brukes stående så baksiden er synlig.






Det trengs 4stk. europaller for å lage en benk som dette.

3stk. til sittehøyden og 1stk. brukes som rygg.

Sag til pallene i den bredden som ønskes til sittebredde på benken og samme str. for ryggen.



Ser i ettertid at disse burde iallefall vært tatt bredere for best mulig sittekomfort kunne nok ha vært en planke bredere. Men heller Ikke praktisk om de blir for brede.

Husk endelig å male pallene før det hele skrues sammen.
Valgte selv å bruke Optimal utendørsmaling om disse evnt. senere skal flyttes ifra hagestuen og brukes utendørs.






Ble også laget en pallekrakk i samme slengen.

Saget en palle i to like deler, deretter ble de malt. 
Etter at malingen hadde tørket så ble de lagt over hverandre og skruet fast.
Krakken fikk påmontert svingbare hjul m/brems.







Ble enkelt og greit en rimelig hagebenk-gruppe som om ønskelig kan fornyes med puter og pledd i div. farger.

Som det jeg idag har gjort her, og så ble det etterpå foreviget nye bilder:)



                Ha ei finfin ny uke da dere


                                           Sissel



9 kommentarer:

Dagens Interiør sa...

Så fantastisk nydelig!
Takk for godt tips :)

Yvonne sa...

Veldig tøffe utemøbler=)=) digger de=)=) Måtte anbefale bloggen din i denne gruppen : https://www.facebook.com/pages/DIY/319571608137380

hehe

alexxis sa...

nice pics:)

♥ Helen sa...

Så fint :)

Unknown sa...

Fantastisk :D

Linn sa...

Tusen takk for fine ord inne på bloggen min:-)
Utrolig fine møbler, du er flink med detaljer. Elsker fargene du har malt dem i, eksotisk:-) Perfekt for og komme i sommerstemning:-)har skaffet opp noen paller selv, tenkte og bygge meg et bord til utemøblene mine. Kjøpte meg nye i vår, men bordet som fulgte var jo en stor vits..lavt og upersonlig. Men finner masse inspirasjon inne hos deg, så tusen takk for din supre blogg:-)
klem

Tanja sa...

Hei. Jeg har aldri vært inne og lest/skrevet på blogger før. Men jeg åpnet din nå nettopp mens jeg lette etter forslag over terrassebeis i gråfarger til bestevenninnen min. Og dette er vel min første og siste kommentar på en blogg :) Jeg sier det bare; du er sykt flink og ganske så dyktig :):) Helt etter min smak selv om jeg kan lite interiør,og skal vise dette til bestevenninna mi som er en racer på interiør - som deg :)

Villa Minde sa...

Ååå så lekkert - nå fikk jeg jammen et snev av sommerfølelse på tross av altfor mange skyer på himmelen her :-D Ønsker deg fortsatt fiine julidager! Klem

mirjamsdrøm sa...

Heisann!
Hvilken herlig uteplass du har skapt deg :)
Pallesofa er bare utrolig stilig!
Fargene var så fine.
Flott blogg har du også!
Måtte bare legge meg til som følger ;)
Koselig om du vil titte inn til meg også..
Klem Mirjam