lørdag 7. mai 2011

SPØR GJERNE FØR DU KOPIERER....


Har lyst til å høre din  mening om det å Kopiere / stjele BILDER ifra andre sine BLOGGER
Har selv hele tiden siden jeg startet bloggingen vært veldig oppmerksom på netopp dette.

Derimot så har jeg IKKE tenkt så mye over at mine EGNE bilder kan komme på avveie, i så fall har jeg nok vært for godtroende :)

Har vel selv  heller ikke gjort noe som kan forhindre at dette skjer. Om det finnes noe som er 100% sikkert, for å forhindre at andre går inn og kopierer bildene på bloggen er jeg heller ikke så  sikker på.

Ble satt litt tilbake i tenkeboksen selv  etter at  jeg tilfeldig kom over  utenlandske  nettsider  som hadde tatt så og si alle bildene mine som er lagt ut i forbindelse med  innleggene om " Loungen " på Terrassen.Vedkommende hadde jo linket til bloggen min, men selv har jeg ikke fått noe spørsmål på forhånd  om at  dette var ok.

Da blir jeg litt tvilende for sånt gjør man vel uansett ikke, uten å spørre bloggeieren om lov først :)

Har surfet litt rundt på forskjellige nettsteder for å få litt info  og ÅNDVERKSLOVEN er nok ganske så klar på dette området.

Det er IKKE lov å kopiere bilder fra ANDRE nettsteder som du legger ut på EGEN hjemmeside,
UTEN tillatelse av opphavsmann.

 Selv så bruker jeg stort sett alltid mine  EGNE bilder her inne på bloggen min, som jeg SELV har tatt med EGET kamera.
 Så  selvsagt    hyggelig når det er noen som evnt. vil låne bilder, og for min del så er jeg sikker på at det er helt ok:)

Men  SPØR gjerne  FØRST.

13 kommentarer:

Øyvind Sæther sa...

Den eneste måten du kan hindre noen i å lagre bildene dine er å ikke legge dem på Internett. Det er så enkelt. Jeg har hørt dataukyndige barn snakke om "høyre-klikk beskyttelse" og slikt vås, det eksisterer ikke (kanskje det fungerer med MSIE?). Hvis jeg kan se ett bilde så kan jeg lagre det.

Min mening om å bruke kopierte bilder er enkel: Så lenge åndsverksloven sier det ikke er lov så.. vel, så er det ikke lov. Veldig enkelt. Og åndsverksloven blir neppe endret med det første.

Mine egne bilder har jeg alltid latt andre bruke fritt, men det er noe helt annet. Hver opphavsmann får sette sine egne begrensninger, og hvis man ikke oppgir noe unntak så _er_ bildene beskyyttet av åndsverksloven. At det i praksis betyr null på Internett er en helt annen sak.. (en i USA, Kina, whatever, bruker bildene dine på en nettside huset i langsvekkistan. Hva skal du liksom gjøre med det?)

irene sa...

Det er helt rett! Spör först!

Ha en fin söndag!

Klem Irene

Unknown sa...

Hmm. Ikke bra. Er nok som deg litt godtroende på det området jeg også. Burde vel merket bildene mine, slik jeg ser mange gjør. Ha en fin søndag i Trøndelagen. NB! Får besøk av mamman og pappan min i morgen. Gleder meg. KLem Anki

Elis lille rede sa...

Ja, kanskje man skal begynne å merke bildene sine....litt ekstra jobb, men. Helt enig med deg Sissel, selv om bildene ligger der, er det vanlig folkeskikk å spørre først. Klem fra Eli.

Unknown sa...

Artig å be heim te litt festivitas innimellom. Bare litt kjedelig dagen der på , men neste dag er alt glemt vettu. Klem

Jatte sa...

Jeg syns det kommer an på bildene, jeg.. Er det personlige bilder feks (Av meg, familie osv) så syns jeg man SKAL spørre først, å helst alltid .. men om man ihvertfall linker, det er det minste man kan gjøre :)

Jeg spør alltid først, om det er blogger osv bildene er fra, men om jeg finner bildene via google og det ikke står noen blogg/hjemmeside adresse så skriver jeg under bilde at det er funnet på google..
Jeg opplyser alltid hvor bilde er fra om det ikker mine egene.

Men stort sett er det alltid mine egene bilder da, så slipper dette tema så ofte!

Ha en fin Søndag,
Klem jatte♥

mona.z sa...

Jeg har heller aldri tenkt over det, og vet ikke engang hvordan jeg "merker" bildene mine. Tror ikke det er noe vi kan gjøre for å beskytte oss mot dette, det vil alltid være noen som lett klarer å kopiere bildene. Ønsker deg en fin søndag,. klem:)

Bettum Villa sa...

Hei Sissel.
Interessant tema..

Jeg har vel et litt blandet forhold til bildebruk på blogg.
De bildene jeg legger ut, som er mine egne, bryr jeg meg ikke så mye om folk bruker så lenge de linker tilbake. Er jo ikke sånn at man kan få stoppen noen fra å kopiere dem like vel. Så jeg har en regel om å ikke legge ut bilder som jeg er "redd" for.
MEN derimot hvis folk tar bildene mine for å tjene penger på det videre. DET er en annen sak!
Det liker jeg IKKE.

Og så er det jo det med å låne produktbilder av firmaer fordi du liker det de lager. Det er jo noe en interiørblogger gjør ganske ofte. For vi har jo ikke råd til å gjøpe alle ting vi liker. Så lenge vi husker å linke tilbake til opphavsmann så synes jeg det er greit.

Men så kommer siste punkt. Det å låne/stjele bilder fra en blogg til en annen blogg. Og utgi seg for at det er bilder en har tatt selv. Det er ikke greit i det hele tatt!

Så der fikk du mine meninger.
Så fort bilder havner på det store vide vebben så kan du egentlig bare vinke farvell til dem. Da er de fritt vilt.

Klem Madelén

Øyvind Sæther sa...

@Jatte, jeg har lest flere skrive idioti som "om jeg finner bildene via google og det ikke står noen blogg/hjemmeside adresse så skriver jeg under bilde at det er funnet på google..". Bildene på Google _er_ beskytted av åndsverksloven eller tilsvarende utenlandsk lovgivning. At du "fant" bildet på Google er ingen unnskyldning for å bryte åndsverksloven. Jada, jeg vet det er mange som har veldig vanskelig for å skjønne slike enkle ting, men manglende evne til å tenke er ingen unnskyldning.

Huset i skogen sa...

Jeg var på et nettvett møte på skolen til ungene for en månedstid siden. En forhenværende politimann fra kripos og deres datakriminalitetsavdeling var på besøk. For å si det mildt..jeg fikk sjokk over hvor godtroende vi mennesker kan være når det gjelder internett!!
Har du lagt ut et bilde på nettet, så er det der for ALLTID! Du har INGEN kontroll på HVEM som kopierer eller bruker det, eller til HVILKET formål det er tenkt. Det hjelper INGENTING om du skriver det tusen ganger i bloggen din at det er dine bilder og at de skal spørre først! Vi kan jo bare se på enkelte bloggere på nib også. De googler og finner mange inspirasjonsbilder som de legger ut på bloggen sin, men har de spurt om lov først? Det har jeg undret meg på mange ganger...
Etter møtet med den forhenværende politimannen så gikk jeg rett hjem og slettet både bilder og endel opplysninger som jeg hadde både på bloggen og facebook. Nå har jeg i lengre tid vurdert å slette bloggen, for etter det møtet så ble jeg litt kvalm..hvorfor legger jeg ut bilder av hjemmet mitt og ønsker jeg virkelig at folk som jeg slett ikke kjenner skal vite hvordan jeg har det? Er det virkelig greit? Egentlig synes jeg ikke det...

Jatte sa...

Øyvind sæter:

Jeg tenker da mest på bilder som da har vært i aviser, reklamer osv..

Men ja, mulig det er forbudt - skal ikke krangle på den.. da får det bare være idioti;)

Man VET når man legger ut bilder på nett at "hvem som helst" kan gjøre "hva som helst" med bildene å derfor må man rett og slett la være å legge ut noen bilder om man ikke vil akseptere dette.

Men som jeg skrev, Jeg spør ALLTID først om jeg vet hvor bilde er fra, sånn som blogger osv (det står adresse til der bilde hører til) :)

Unknown sa...

Synes det er bare teit å ta bilder uten å spørre først egentlig. Ikke rart bildene blir misbrukt oftest.

Bird on a wire sa...

Litt ambivalent på dette, men Øyvind Sæther har jo helt rett. Jeg spør ikke alltid, men legger alltid ved en hyperlink til hvor jeg har funnet bildet (dette er som regel fra bildedatabaser med inspirasjonsbilder). Jeg bruker også bilder av og til fra Ikea eller andre varehus (med hyperlink) uten å spørre. Her tenker jeg som så at så lenge de får positiv omtale, setter de pris på gratisreklamen.

På den andre siden ville jeg aldri i verden ha brukt andres personlige bilder (les; bilder med barn, voksne, venner ol.). Men, jeg legger heller aldri ut slike bilder selv heller, nettopp fordi de blir 'fritt vilt'.

Av og til presenterer jeg nye blogger jeg har funnet, og det har skjedd at jeg da har brukt et bilde fra denne som intro for bloggen. Dette har jeg fått kun positive tilbakemeldinger på, men jammen meg skal jeg begynne å spørre i disse tilfellene.