onsdag 13. juli 2011

SELV SITTER JEG IGJEN SOM " SYNDEBUKKEN"...etter at bilde/ideen min er MISBRUKT.


Som jeg kan lese ifra alle mail og kommentarer i forbindelse med  mitt forrige innlegg, så er dette virkelig et tema som engasjerer.
 
Selv sitter jeg igjen med en bismak over at noen kan være så frekke og attpåtil bli beskyttet for det som er skjedd. 
Og i tillegg få det til at det er JEG som burde sitte igjen som "syndebukken "
Da vel meningen med å bruke mitt bilde skulle være ren inspirasjon og for å illustrere hvordan innredningen skulle se ut i det ferdige pimpa naustet.

Det var iallefall den forklaringen JEG fikk idag, etter å  ha vært i kontakt med GODFISK .
De mener at bilde ikke er brukt i kommersiell sammenheng og tilbyr enten å fjerne bildet eller copywrighte.,dette var liksom " kompensasjonen ".  Vitsen med å fjerne bildet NÅ etter at det har ligget ute og ideen allerede er brukt, fatter ikke jeg.
Ordet KOMPENSASJON i denne sammenhengen er for min del det samme som  RETTFERDIGHET.

  Den jeg snakket med i   GODFISK mente heller ikke at dette med å sette sammens noen paller, kunne være noe spesielt å kalle ide..det kunne vel hver og en gjort.
 I mitt tilfelle så er dette et oppsett som jeg selv har satt sammen og dekorert helt ifra mitt eget hode.
Tror nok ikke alle er helt klar over HVA som ligger bak dette med å drive en interiørblogg...Her  kommer  IDEER  som  så etter hvert  blir satt ut " live"...
Så her ligger det både plannlegging og jobb bak hvert enkelt prosjekt.

Ser noen mener jeg burde ta det hele som et kompliment...Andre mener jeg har overreagert...Til og med DRAMATISERT hele greia...
Mener selv at jeg har reagert som nok de aller fleste i samme situasjon ville gjort, dette er ikke akseptabelt overhodet !
Og ATTPÅTIL  brukes i en konkurranse.
Så heretter blir det vel å lære seg til å beskytte bilder som legges ut. Men leste  i innlegg for en tid tilbake at det skal vistnok ikke være noe som helst problem å fikse den biten heller..for de som har tenkt å bruke bilder de finner...

Noe alle burde lære seg å bruke her inne er FOLKESKIKK .


Ble idag kontaktet av lokalavisen Nordlys i Tromsø i forbindelse  med dette og det kan dere lese om  HER 

Selv synest jeg det er helt uakseptabelt at hun som sitter med vinnerbidraget får creds for INNREDNINGEN, for uansett hva de i GODFISK eller andre måtte mene DEN er HENTET/stjålet ifra MEG og da UTEN mitt vitende !

Den som kommenterte med at jeg nå sikkert får flere lesere her inne på bloggen min...
Den SPYDIGHETEN kunne du ha spart deg for.

Så håper virkelig at den lille "uskylden " kunstneren der oppe i nord som har  fått æren for " pimpingen " av dette naustet får kost seg MASSE med premien....for det har hun virkelig fortjent :))
Det å skulle  stjele andres ideer og bilder krever virkelig sin  innsats...VIL JEG TRO !

Takk også til deg som mente at "uskylden" ble uthengt ...

HVA MED MEG, som føler  jeg  ble sittende igjen som SYNDEBUKKEN ?

Kom gjerne med deres meninger om saken.

SISSEL

23 kommentarer:

Havfruen sa...

Himmel og hav!!! JEg blir sint! Ta det som et kompliment??? Alle kan sette sammen paller? NEi fytte rakkern Sissel. Jeg hadde reagert akkurat som du!!!!!
GodFisk burde fått fram at det var DITT bilde og DIN uteplass dette var tatt i fra!!!! Og hun som får premien, kan gi den videre til deg.....

Unknown sa...

Jeg har blitt sint viss noen hadde brukt mine bilder i en konkurranse!
Jeg skjønner deg så godt i dine meninger.
Du har lagt ned mye arbeid på dine bloggeprosjekter og det synes, dette er ikke fortjent.
Klem
Brit Eva

Tovepia sa...

Kommersiell bruk eller ikke, det er noe som heter folkeskikk, og tar du et bilde på nettet, så opplyser du om hvor det kommer fra!! Dermed Basta!
Tydeligvis i forsvarsposisjon der nord, usaklig! Det er jo ikke ideen de har stjålet, men hele bildet!
Stå på!!
Klemmings;)

Precious Home sa...

Tydeligvis ikke en særiøs konkurranse,og veldig synd at premien var såpass stor.... Det at "hvem som helst" kan sette sammen paller er vel ikke poenget hvis de tror det....En person har rett og slett utgitt ett bilde hun har funnet på nett som sitt eget og brukt det i en konkurranse og faktisk vunnet!!! Håper hun sitter med bismak i både munn og mæle og det som måtte være!
Og om du skal ta det som ett kompliment får være opp til deg Sissel. Jeg skjønner ihvertfall hvis du føler deg krenket.
At det går ann! Jeg hadde blitt rasende!

Anonym sa...

Faen i h....,unnskyld ordbruken.Men nå ble jeg enda mer forbanna på dine vegne enn jeg var i går. God fisk virker jo komplett useriøse. Helt latterlig! Selvfølgelig kan alle sette sammen noen paller,og flere kommer sikkert tilå gjøre det. Men dette var tross alt din komposisjon med dine puter og ting og tang. Og alle disse forbanna urettferdige surmagene må du bare heve deg over. Stå på. Hilsen en som ikke utstår urettferdighet.

Anonym sa...

skjønner at du er frustrert. men tror du har missforstått litt.... ditt bilde, var en av mange. Og hun sier selv i avisen at hun beklager og at hun ikke tenkte seg om. kan ikke alle gjøre feil?
Så skjønner ut fra hva du skriver at du er en dramaqueen og vil ese opp saken.... Hovedgreia med å designe det naustet var å designe utsiden. hun brukte ditt bilde for å forklare hvordan hunn ville ha det med endringer, Det var jo ikke ett mål at resultatet skulle bli likt det du har laget....

du ønsker folk kunne spart seg for å kommentere negative kommentarer? da er det dumt å spørre "hva mener du", vist du kun er interessert i å høre de som er enige med deg! Hun er stilt frem i avisen som en løgner og bedrager, med navn og bilde, så ja syns det er dårlig gjort av deg.
Samtidig som jeg forstår at du ikke liker at folk bruker dine bilder

My home is my Castle sa...

Enig med alle over her...
Hva er det for ett svar å komme med !!?? Uforskammet!!!

Nå synes jeg jammen meg du har fått nok "drit" Sissel !!!!
Stå på videre, vi er mange som støtter deg ..
Stor klem fra Kari

Elis lille rede sa...

Det er jenta si, det! Du tok kontakt med diverse instanser for å si fra, og det står det respekt av. Et flott forbilde for oss andre hvis vi skulle havne i samme situasjon en gang. Jeg reagerer på et par ting; For det første er jeg drittlei av at de som er mest negative alltid er anonyme! Feigingene! Også han i Nor Fisk eller hva det nå het sa at hvem som helst kan sette sammen noen paller.....hvis det ikke var noe å rope hurra for, hvorfor fikk vinneren hele 10.000 for det da. Nei fytti katta, så rasende jeg hadde blitt! Skjønner at vinneren ikke tenkte seg om og hun viser jo at hun er en angrende synder, men litt vett i huet er det lov til å ha. Lurer på om jeg skal kopiere et fint bilde fra "House & Garden" og late som om det er mitt, kanskje jeg vinner en stor premie.....nei, jeg vil heller ha æren i behold enn all verdens penger!!! Du har min fulle støtte, Sissel! Stor klem til deg fra Eli:)

Else sa...

Nå må du søren ta til å skjerpe deg her! Syns du blåser opp denne saken til noe mye større enn hva det egentlig er.
Kan jeg få spørre hvor du har fått det ifra at det var en pengepremie på 10.000kr?? For det er virkelig ikke det som var premien,jeg selv som bor her oppi tromsø vet at det var snakk om et par buktapass til premie og ikke en PENGEpremie slik som du har fremstilt det som!
Jeg skjønner at du kan være frustret over at bildet ditt er blitt brukt uten at du har blitt spurt, men slik du forteller så har hun sagt at det er hennes bilde, (jeg har prøvd å finne en plass hvos det står,men fant ikke det noensted!!) og i tillegg høres det jo ut som om det e pga. bildet ditt at hun vant denne konkurransen..Noe som ikke stemmer i det hele tatt, det er det utvendige som telte mest..
Stakkars jente som har blitt hengt ut med både navn og bilde i avisen som tyv for noe så smålig..
Foreslår at du som en voksen dame lar denne saken ligge en gang for alle istedenfor å blåse den opp enda mer...

Daisys home sa...

SVAR til ANONYME OG ELSE:
Har nok aldri skrevet at det var PENGEPREMIE...men at det var en premie med verdi INNTIL kr 10.000,-
Så lønner seg å lese før du kommentarer, sådu vet HVA det dreier seg om.
Og hvordan dette Naustet ser ut UTVENDIG er for min del revnende likegyldig.Jeg har KUN nevnt innredningen som nå tydeligvis ikke spiller noen som helst rolle :)) Pussig greier å komme med nå.
Kan ikke unnskylde henne for ikke å ha lagt ut mitt bilde og ide. Uansett hva dere kommer med.
Ikke er jeg noen DRAMAQUEEN heller ,for INGEN av oss interiørbloggere, tror jeg hadde gått med på å bli behandlet sånn.
HVIS IKKE DETTE VAR EN IDE HUN SÅG FOR SEG,HVORFOR BRUKE BILDET da ??
NEI, skjerp dere folkens og bruk hodet!
DETTE BLIR FOR DUMT :)
Hvordan hun er blitt fremstilt i Avisen kan vel ikke jeg klandres for.
Alle voksne personer må vel stå for ting de har gjort eller ?
Velger her å legge ut ALLE kommentarer som kommer, både negative og positive..tåler godt å høre andres meninger !!
SISSEL

Besta sa...

At det går an, jeg blir så sint på dine vegner. Det går IKKE an å stjele andre sine bilder og attpåtil bruke den i en konkurranse.
Godklem fra Marilyn

Unknown sa...

Uff,så mye usakligt det ble her nå

Uansett hva folk mener, det var DITT bilde og DIN ide, så hun burde ha linket til din blogg og sagt at bildet var hentet derifra.

Dramaqueen?? Dette er Daisys verk og arbeid, tenkt hvis du hadde malt et bilde, og en annen hadde solgt bildet og sagt det var hennes verk??

Ja, selvsagt kan Daisy ta det som et kompliment at bildet hennes ble brukt som inspirasjon - men ikke når en annen person har gitt uttrykk for at det var HENNES bilde og ide!!

Når alt dette er sagt, så har sikkert vinneren forstått at dette var dumt gjort, og hun har nok ikke prøvd å tatt æren fra Daisy, men rett og slett vært ubetenksom(hvis jeg forstå intervjuet i avisen rett) Hun har brukt bilde som inspirasjon , dette liker jeg og sånn ville jeg hatt det!!

Nå har vi kanskje alle lært nett etikette og bruk av andres bilder så vi ikke går i samme felle. Jeg har selv lånt bilder og brukt i bloggen min, men ALLTID med link og navn til bloggen hvor jeg fant det.
Heretter skal jeg passe meg for det også.... Skummelt når vi googler etter inspirasjon, så plutselig blir vi tyver!! Tror vinneren har lidd nok nå,(og lært), hun er tross alt hengt ut i avisen!!

Nina sa...

Ikke bry deg om de som kommer med sure kommentarer. Alle vet at du egentlig har rett. Klem:)

Anonym sa...

Poenget er at du fremstiller saken som at hun har vunnet denne premien ene og alene på grunn av ditt bilde, noe som overhode ikke stemmer!! Hun beklager i avisen som sagt å ditt bilde var noe hun fikk inspirasjon av etter å ha søkt på google. Er forståelig at du er irritert, men hva mer krever du? 1/10 del av premien? husk at ditt bilde var ett av mange. er hun selv som i hovedsak designet hvordan det skulle se ut, hun fikk inspirasjon av ditt bilde ja og brukte det for å forklare noen av ideene til de som skulle trekke vinneren.

Til mange av dere andre som kommenterer her få med dere hele saken før dere skriver!

Jatte sa...

VELDIG enig med HAVFRUEN her!!!

Makan!

Anonym sa...

Syns du overdramatiserer noe forferdelig,det er jo ikke liv det står om.Stakkars jente,ikke alle vet at man ikke bør låne bilder på nettet uten å spørre.Hvis du ikke liker at noen bruker bildene dine til inspirasjon,la vær å legg dem ut da vel.Jeg er ofte inne på blogger å ser ,men har ikke visst at for eksempel er noen som har inntekt av dem i form av sponsing osv.Jenta har brukt bilde i god tro,og har ikke ment noe ondt med det :)

Synnøve sa...

Hei Sissel
Er helt enig med Kari, havfruen og Tove!!
Det er ikke rett det som har skjedd!!

Anonym sa...

Du skal ikke føle deg som en syndebukk, noen har misbrukt din ide og det er ikke noe annet en utrolig frekt!! Hun burde være ydmyk og jeg syntes ikke godfisk hadde en god nok unnskylning til deg ♥ Du er flink og kreativ, det er det viktigste.
Klem fra Helle!

Daisys home sa...

SVAR til enda en som velger å være ANONYM !!
Har da aldri skrevet og påstått at hun som vant konkurransen gjorde dette ene og alene pga. dette bildet mitt..TULLPRAT.
Om du hadde LEST innleggene og fått med deg hva jeg har skrevet så har jeg ikke KREVD noen verdens ting annet enn, RETTFERDIGHET.
Og det kan da vel ikke være så mye å forlange ?
Nå synest jeg dette begynner å skli helt ut og bli alt for useriøst.

Skittkastinga kan dere ta for dere et annet sted enn her inne hos meg.

Sissel

Daisys home sa...

VELGER herved å avslutte dette her inne.
Nok er nok... når enkelte ikke holder seg til det som er fakta og blir useriøse og attpåtil STYGGE og hetser meg som person .
Sånt kan jeg desverre ikke tolerere på bloggen min !!

Torilpia sa...

Huff dette var kjipe greier - kan ikke annet enn å sende deg en god klem.

Håper dette løser seg til det beste!

Og husk - du er utrolig dyktig på alt du gjør - KLEM ♥

Britt sa...

Synes det bare er rett og rimelig at du reagerte, jeg. Du må ha lov til å si fra når noen har brukt bildet ditt uten å henvise til deg.
I forskerverdenen blir det regnet som juks om man siterer andre uten å henvise til kilden, dette går for akkurat det samme.

Stå på videre!

2nes sa...

Støtter deg 100 %. Det er ditt verk. og om hun som hadde brukt bildet ditt hadde kreditert deg æren for det og oppgitt hvor hun hadde fått inspirasjonen fra til "ideen" sin hadde saken vært noe helt annet. Kanskje lurt å spørre om å få låne bildet også?? Kjenner jeg blir skikkelig provosert av anonym her... Hallo her er det en som bruker mye tid på bloggen sin og interiør. Klart hun har sin fulle rett til å bli irritert. Snakk om frekkhet å kalle henne dramaqueen...... Jeg ynes jammen daisys hus skal få kompensasjon for dette :)